+kövess Dashboard tumblr twitter
8tracks főoldal Franny cserék/cbox írások
írói válságra
2016. január 16., szombat 12:42 0 comments



Hep-Hep :)

Gondoltam ha már elindítottam ezt a blogot írok egy ajánlást is csak, hogy megmutassam milyen sokszínű egyéniség vagyok (anyám lónyerítésben nevetne ezen). Szóval ezt a cikk szerűséget egy túltárgyalt témával nyitom amiről annyi pro-contra cikk és annyi de annyi ajánlás, írás született alig emlékszem olyan blogra ahol ne futottam volna össze a "segítségek író blogolóknak" cikkelybe. Hát én is megírnám akkor már a saját változatomat nektek részekre bontva. 

I. A tumblr a legjobb barid (ezt jobb angol tudásúaknak kifejezetten szuper) 

Na most nézhetsz rám, hogy mi a fene egy hülye tinis mikroblog cucli nekem mi a fenéért is segítene az írásban ? Hát elsősorban azért mert kint az usában (jáj) és a briteknél sem új dolog (sőt) a fanfic vagy a saját sztori írása és ezért egy csomó király dolgot összeszednek neked. A legnagyobb segítség (nekem) az úgy nevezett "masterpost" nevű forma. A masterpost lényege, hogy egy bizonyos témában (hasra ütésre mondjuk karácsonyi filmek, lana del rey és pont az írás) csokorba szed egy csomó rohadt hasznos linket. Szóval leírja az összes király karácsonyi filmet (nézéses linkel együtt) összeszedi Lana Del Rey összes albumát (meg nem jelent számoktól kezdve Lana inspirációján keresztül mindent felraknak linkel együtt) az írás témát pedig mindjárt kifejtem. A jó hír az, hogy az írás mint ilyen téma az egyik legfelkapottabb masterpost téma. Van olyan masterpost ami mondjuk csak abban ad tippet, mit kell tudnod ha balerinákról vagy mondjuk fejvadászokról írsz. Iszonyatosan hasznos lehet és rengeteg infót nyerhetsz különböző témákban. Az én személyes kedvenc masterpost írással kapcsolatos témáim mondjuk azok ami (én így hívom) "random helyzetek/karakterek" vagyis egy csomó random ötlet amiről írhatsz és a kihívás csak rajtad áll, hogy mondjuk egy totál elborult ötletből csinálsz valami fenomenálisat vagy egy kliséből jössz ki nagyon jól. Nekem ez rengeteget segít ha nem tudom mi legyen az alap sztorim de szívesen formálok valamit át a magam képében. Vannak amik a karaktereidben segítenek (milyen is legyen egy fiatal/idős/lány/fiú/gonosz/jó karakter anélkül, hogy másokat ismételnénk ? igen pont erre találsz válaszokat) vagy mondjuk random generálnak neked egy karaktert vagy annak tulajdonságait. 

Amiért szerintem ez még nagyon fontos lehet, hogy ha mondjuk te specifikusan arról írsz, hogy xy karaktered skizofréniás,OCD-s,borderline szindrómás (iszonyatosan felkapott fanfic téma szerintem és kb minden második ilyen posztban leírják, hogy sose az legyen a karaktered lényege, hogy ő mentálisan beteg...sose!) szóval mentálisan beteg akkor egy ilyen masterpost végig böngészésével biztos nem futsz bele abba a hibába, hogy valótlanságokat állítasz erről a betegségről. Igen ez nagyon fontos ugyanis például kevés skizofréniás embernek vannak agresszív hajlamai mégis sokan ábrázolják így őket ami félrevezető lehet. Vagy például az OCD nem csak abban merül ki, hogy valaki tisztaság mániás ezek sokkal komplexebb dolgok. Ha ezeket tudod akkor egy sokkal jobb írást állíthatsz elő hiszen ez szerintem rengeteget inspirálhat téged és másokat is és biztos, hogy nem hiszi majd semelyik olvasód sem, hogy a skizofréniás emberek vért isznak és hegyes a foguk. (sose felejtsd el, hogy felelős vagy az olvasóidért amit te leírsz arról ők jóesetben el is hiszik, hogy igaz ha nem jártasak a témában!). Ja és MINDEN szexuális irányultságról van írásos lista ha nem néztél utána a témának és ilyen karakterekről akarsz írni vagy már esetleg írsz is (akkor irgumburgum) feltétlenül nézz utána a dolgoknak a sztereotípiák ismerése egyáltalán nem elég sőt kifejezetten...hát érted...

Hátránya, hogy csak jobb angol tudóknak segíthet de ha az vagy akkor tapasztalataim alapján rengeteget segíthet. 

Link egy bloghoz ami csokorba szed rengeteg ilyen masterpostot minden fajta témában
még többet találhatsz ha bepötyögöd a google keresőbe a "writing masterpost tumblr" szavacskákat :)



II. 8tracks

Ó lálá. Az éjtcsreksz (wow) szerintem itthon is ismert dolog. A lényeg, hogy foghatod magad és csinálhatsz egy király zenei lejátszási listát de nem úgy, hogy leírod, hogy srácok ez most egy csomó björk meg david bowie szám hanem témához, tevékenységhez, műfajhoz, filmhez, könyvhöz, hangulathoz meg miegymáshoz csatolhatod a zenék sokaságát. Igen itt jövünk mi be a képbe az oldal hemzseg a különböző témához és korhoz kapcsolt írásra összeállított listáktól. Mitológia, húszas évek, sellők, Virginia Woolf, francia zene, kelta zene, vagy egy rakat Hannibálos zene, űrmuzsika, klasszikus zene, Hobbit zene, Vámpíros zene, szomorú zene, füves zene, boldog zene, alternatív zene, zene amit este hallgatsz, zene amit korán reggel hallgatsz, furi zene, zene kávéhoz....szóval sok sok sok sok zenei lista. + pont, hogy te is állíthatsz ilyet elő és oszthatsz meg másokkal, van telefonos app ami rohadt jó lehet, készíthetsz magadnak ilyen kategóriákat ahová rendezheted azokat a lejátszási listákat amiket íráshoz vagy amiket mondjuk futáshoz mentettél le, csomó rohadt jó új zenét megismerhetsz és a legeslegjobb amit imádok, hogy akár készíthetsz egy saját soundtrack-et az írásodhoz is. Csak csinálsz egy listát csomó zenével amit mondjuk az írásod filmváltozatába tuti beraknál, belinkeled a blogodon az írásodhoz és abrakadabra mindenki hallgathatja a zenéd...

negatívum lehet, hogy egy lejátszási listában csak 6x lehet azt hiszem tekerni (ez nem a spotify a lényege igazából az új zene keresése szóval nem tudsz ugrálni a számok között visszafelé) és az is, hogy nem látod előre mi van a listában ahogy hallgatod a zenét, úgy írja ki a számok nevét. De én ezért szeretem ez így leírva lehet nagyon negatívnak hangzik de hidd el nekem rohadt jó ez a megoldás és neked is az lesz. 

Itt van maga az oldal linkje a keresőbe beírod amit keresel és kész (tényleg végtelen mennyiségű kategória van ha esetleg találtok egy király lejátszási listát íráshoz vagy csak úgy ismertek valami jót, szívesen látom a linket ja és ha van saját profilotok tuti, hogy bekövetlek és hallgatok tőletek csak szóljatok) 
és az én profilom linkje még csak 2 listával de ma tervezek készíteni egyet a legutóbb publikált íráshoz

III. Inspirálódj babydoll ≧◡≦ (jó tanács a napokra amikor egyszerűen csak nem jön az inspiráció)

Ez most nem egy link lesz inkább egy jótanács. De igazából mégis felhozok egy (számomra) jó példát. Tumblizol látsz egy király képet akár le is mented vagy csak reblogg, lájk vagy csak nagyon tetszik. Mit szólnál ha bele szőnéd a sztoriba ? Még jobb példa. Mész az utcán látsz valamit/valakit/vagy csak érzel valamit. Mi lenne ha írnál róla. Mert ezeket a dolgokat te átélted meg ilyenek. Rám jellemző, hogy a legtöbbször ilyenkor jönnek rám a nagy ötletek. Ez így most egy érthetetlen maszlag lesz de most 2 példát is felhozok ide nektek: 

1. példa:

Margot Tennenbaum szobája közepén ült és írógépén pötyögött. Arcán patakokban folytak a könnyek. A gondolatai teljesen máshol jártak. Koncentrálj te szerencsétlen. Suttogta magának. Alatta a piros lepedő feje fölött pedig a zöld fal de biztos volt benne ha megmozdul egyenesen a pokolba zuhan le. Kezében félig leégett cigaretta mellette pedig személyes tárgyai hevertek. Egy prospektus a jelenlegi szállóhelyéről ami a giccses Kék Hold nevet kapta. Margot felemelte fejét és megrázta magát a könnyeket kisöpörte szeméből majd újra a masinára meredt...

Na most hát ez egyértelműen nem a csúcsok csúcsa vagy a legjobb írásom de csak azért nem mert semmi igényességre nem törekedtem csak írtam ami eszembe jutott nagy hirtelen és nem tűnt még ide is soknak. Nem is azt akarom itt bemutatni, hogy tudsz 5 perc alatt Plath regényt írni hanem, hogy tudsz öt perc alatt elkezdeni egy sztorit amit persze utána átolvasol, átgondolsz, és ha olyan vagy mint én még vagy ötszázszor átírsz de van egy csonka alapod amin elindulhatsz. Na most akkor itt van a sad sad truth: 

A lényeg: 

Az amit te ott fent olvastál az kb én vagyok jelenleg ebben a szent minutumban. Csak kicseréltem magam Margot-ra (aki Wes Anderson egyik filmjének karaktere), a laptopom egy írógépre, a zsepimet cigire, a könyveimet pedig egy prospektusra (a Blue Moon Motel egy dal címe). De a piros lepedő és a zöld plafon tényleg létezik, de sírni nem sírok csak megfáztam. Ennyi. Nem ennek a módszernek biztos van egy hangzatos neve és nem nem gondolom azt, hogy én kaksizom a spanyol viaszt de abban reménykedem ez segíthet valakinek. 

Összefoglalva ennek a módszernek a lényege, hogy leírod saját magad helyzetét amivel elkezded a sztorit majd elkezded ha fanficet írsz a karaktered jellemzőjét és környezetét beilleszteni (cigi, sírás, írás stb...) vagy ha nem akkor elkezded a saját jellemzőidet kitalálni neki. A jó kérdés az, hogy nem esel e könnyen bele abba a hibába, hogy magaddal azonosítod a karaktert...nos nem ha betartod az aranyszabályt. Amikor ezt a módszert kipróbálod akkor nagyon nagyon fontos, hogy külön kezeld a karaktert és magát a cselekményt. Amikor így írsz nem azt írod le, hogy mit éreztél hanem, hogy mit csináltál itt ez a lényeg (én mondjuk tök okés vagyok de Margot alap jelleme a szomorúság ezért hát beleírtam, hogy szomorú és kész). Ja és persze a másik, hogy ilyenkor amikor sztorit írsz ülsz és írsz mégsem kezdhetsz minden sztorit ezzel ugye bár. Akkor jól jön az emlékezés...mit csináltál tegnap előtt ? történt valami fontos esemény a héten ? akkor írd meg ezt a karakterednek. Ezzel csak annyit csinálsz, hogy a saját életedből inspirálódsz. Ó és nem nem magadat kell leírni mintha más lennél. A sztori folytatásában Margot valószínűleg elmenne valahová kávézni miközben az életén gondolkozna mert ez nekem adott vele kapcsolatban. Én nem megyek kávézni és három éve be sem tettem kávézóba a lábam. Szóval hidd el egyszer csak eszedbe fog jutni, hogy minek kell történni. Ültél a buszon két napja ? Írd meg, ahogy Hannibál buszozik (lol szerintem király lenne) majd (bár ez veled nem történt meg) összefut valakivel aki vele kapcsolatban áll (mondjuk valaki akiről azt hitte, hogy már nem él és gyorsan lepattan a buszról és a végén kiderül, hogy ja nem csak valami random csávó...most végig gondolva ez kicsit OOC de hát nem tudok mit tenni..vagy halál nyugodtan csinálja mindezt) vagy mondjuk legyen a csattanó az, hogy hová tartott (akkor is ha mondjuk az esemény amiből inspirálódsz csak hazafelé mentél vagy bármi nekem mindig eszembe jut valami hirtelen amíg bontom a sztorit hidd el neked is jönni fog a dolog magától). 

Persze tudom, hogy nagyon nagyon sok ember így ír és én tényleg csak azért írom ezt háthat valakinek segít egy kicsit. Gyakorlásnak is tökéletes (iigggeeenn én szoktam gyakorolni az írást ahol nem a sztorit tartom fontosnak csak írom ami eszembe jut szerintem jót tesz...whatever) 

Aztán a második példa ennél szerintem jóval egyszerűbb. Felmegyek tumblr-re megnézem a rebloggolt dolgokat és beleszövöm őket a sztoriba. Ugyanúgy sima inspiráció mint az előző csak itt képekben inspirálódsz. (szerintem ez tök érthető de ha szeretnétek példát szívesen összedobok egyet)

Ennyi lett volna ez a kis ajánlás kicsit bonyi lett de remélem azért van akinek segítettem. Kommentet olvasni és írni itt tudsz. 

(✿ ♥‿♥)




ELŐZŐ POSZT KÖVETKEZŐ POSZT